10 redenen waarom uw oude website aan vervanging toe is

Gaat uw oude website al een aantal jaren mee? Ontdek in 10 punten waarom u best een nieuwe website laat bouwen.

1. De inhoud van uw website is achterhaald

Een website wordt typisch aangemaakt bij het opstarten van een onderneming. Maar ondernemingen groeien en breiden hun dienstenaanbod uit, of hebben juist oninteressante diensten afgebouwd. Een website die geen accuraat beeld geeft van de activiteiten van een onderneming, schiet haar doel voorbij.

Dateert het laatste bericht in uw berichtenblog alweer van een aantal jaren terug? Hoelang mag een vermelding “Welkom op onze nieuwe website” blijven staan? Wat denkt u bij het zien van een Valentijnspromotie in augustus? Wat als uw portfolio van gerealiseerde projecten geen enkele recente realisatie toont?

Websites die niet onderhouden worden, lijken op winkels zonder klanten.

Zorg ervoor dat uw informatie ofwel tijdloos ofwel up-to-date is!

2. U kan niet zelf uw website beheren

Veel websites worden nu ontwikkeld in een Content Management System (CMS). Een dergelijk CMS, zoals WordPress of Drupal, laat toe om zonder programmatiekennis de inhoud van een website te wijzigen of aan te vullen.

Een CMS maakt u veel minder afhankelijk van uw webdesigner.

WordPress is zo alomtegenwoordig, dat u later ook eenvoudig van webdesigner kan wisselen.

3. Uw website is niet geschikt voor mobiele apparaten

De overgrote meerderheid van de websites worden bezocht via GSM of tablet. Een website die niet goed presenteert op een klein scherm, waar de bezoeker moet inzoomen of horizontaal scrollen om de tekst te kunnen lezen, waar de menu opties of knoppen zo klein zijn dat ze moeilijk aangetikt kunnen worden, het zijn allemaal factoren die een bezoeker er toe brengen om voortijdig de sessie af te sluiten.

Elke klant verwacht dat hij uw website vlot via zijn GSM of tablet kan lezen.

De huidige websites hebben een responsive design. Hierbij past de webpagina zich automatisch aan, volgens het apparaat en de stand van het scherm waarop ze gelezen wordt.

4. Uw website is niet beveiligd

Websites die gehackt worden, ze komen helaas nog al te dikwijls in het nieuws. Hoe recenter de technologie waarin uw website gebouwd is, hoe beter ze bestand is tegen aanvallen.

SSL certificaat

Het is ook belangrijk dat het verkeer tussen uw website en de browser van de bezoeker versleuteld is, zodat gevoelige informatie niet gelezen of gekaapt kan worden. Een SSL-certificaat zorgt hiervoor, en is zichtbaar aan het https:// protocol in de adresbalk van de browser.

Een SSL-certificaat wordt best altijd toegepast.

SSL-certificaten bieden verhoogde veiligheid bij het surfen over publieke netwerken, wekken vertrouwen bij de bezoeker en een basis certificaat is ondertussen zelfs al gratis geworden.

5. Uw website wekt geen vertrouwen

Als uw website al geen vertrouwen wekt bij uw potentiële klanten, hoe kunt u dan verwachten dat ze vertrouwen hebben in uw onderneming? Hoe ernstig neemt u uw zaak, als u uw digitaal uithangbord nog niet eens naar behoren verzorgt?

Uw website zou wel eens klanten kunnen afstoten in plaats van aan te trekken.

In dat geval bent u eigenlijk beter af zonder website!

6. Uw website vormt een juridisch risico

Volgens de wet moeten op een zakelijke website een aantal gegevens vermeld worden, zoals de bedrijfsnaam, het adres, contactgegevens, ondernemingsnummer, vennootschapsvorm, vermelding van de beroepsvereniging of de toezichthouder, … Toegegeven, ook nieuwe websites nemen hier wel eens een loopje mee. Voor webshops is het een must om alle verplichte vermeldingen te plaatsen, anders riskeert u om rechtszaken te verliezen!

Bent u zich ook voldoende bewust dat u vervolging riskeert indien u zonder toestemming foto’s van het internet hebt gehaald? En dat er software firma’s zijn die systematisch websites afscannen op dergelijke inbreuken?

U neemt best ook voldoende maatregelen om uw eigen intellectuele eigendom te beschermen, door het vermelden van een copyright en beperk uw beroepsaansprakelijkheid met het afficheren van een disclaimer en voldoende gedetailleerde verkoopsvoorwaarden.

7. Uw website scoort laag in de zoekresultaten

Wat is de waarde van een website als die niet verschijnt in de zoekresultaten? Is het belangrijkste doel van een website niet om klanten, op zoek naar diensten of producten zoals die van u, naar uw bedrijf te leiden?

google search

Google en andere zoekmachines wijzigen regelmatig de manier waarop ze webpagina’s vinden en indexeren. Goede webdesigners en SEO specialisten spelen hierop in en spijkeren voortdurend hun kennis bij. Zij houden rekening met de allerlaatste richtlijnen van Google. Nieuwe websites die volgens SEO principes ontworpen zijn, maken dus meer kans om bovenaan de zoekresultaten te prijken.

Maar er is meer aan de hand.

Oudere websites met gedateerde technologieën worden door Google bewust lager geplaatst in de zoekresultaten.

Zo zullen websites die inhoudelijk minder relevant zijn, toch een hogere ranking krijgen dan u!

8. Het design is achterhaald

De wijze waarop bezoekers websites lezen en gebruiken, wijzigt voortdurend. Als gevolg daarvan veranderen ook de onderliggende technologieën en design trends.

Wat vroeger zinvol was, is het nu soms niet meer en is soms ronduit storend.

We geven slechts enkele voorbeelden:

  • Flash animaties
    Ooit maakten ze deel uit van hippe, creatieve websites. Nu worden ze zondermeer ontraden, omdat ze slecht laden en presenteren, in het bijzonder op mobiele apparaten. Zoekmachines ondervinden eveneens problemen om flash inhoud te begrijpen en te indexeren. Adobe heeft inmiddels ook ingezien dat er voor Flash in het huidige internet landschap geen toekomst is en er is een traject gestart om Flash uit roulatie te nemen. Lees hier meer over Flash…
  • Automatisch afspelende video of geluidsfragmenten
    Video maakt een opvallende terugkeer op websites, maar het moet op deskundige wijze toegepast worden. Het is meestal een slecht idee om video’s automatisch te starten. Ongevraagd geluid afspelen is zelfs zondermeer irritant! Het is essentieel dat de bezoeker ten allen tijde de controle over zijn web-ervaring behoudt en niet in verlegenheid wordt gebracht.
  • Frames
    Het gebruik van frames was ooit een manier om het scherm op te delen in verschillende functionele blokken. Ze presenteren echter heel slecht op mobiele apparaten en zoekmachines begrijpen het verband tussen de verschillende frames niet.

9. Huidige websites bieden veel meer potentieel

Website trends evolueren continu, en niet alle nieuwigheden zijn blijvers. Sommige functionaliteiten bieden echt wel een meerwaarde en worden daarom ruim toegepast door webdesigners. Na verloop van tijd zijn ze zo gemeen goed geworden dat bezoekers bepaalde functionaliteiten gewoon verwachten op elke website.

Om maar enkele relatief nieuwe features op te sommen:

  • Een chat mogelijkheid.
    Het perfecte compromis tussen telefoon en e-mail.
    Zeer handig voor zaakvoerders die vooral vanaf kantoor werken, zoals boekhouders, vertalers, of -ahum- webdesigners.
  • Gesofisticeerde layouts.
    Waarom is het zoveel moeilijker om een web layout te ontwerpen dan bijvoorbeeld een folder? Dit is omdat de web layout getoond moet worden op een grote verscheidenheid aan schermen. Met de introductie van de programmatiestandaarden HTML5 en CSS3, wordt het makkelijker om complexe layouts te realiseren.
  • 360° fotografie en virtuele realiteit.
    Met een 360° virtuele tour kan u uw klanten al een voorproefje geven van de unieke ervaring die ze bij u kunnen beleven. Een absolute meerwaarde voor toeristische accomodaties en horeca in het algemeen!
  • Integratie met sociale media.
    Natuurlijk linkt u vanaf uw website door naar uw sociale media pagina, maar waarom ook geen media berichten plaatsen op uw website, of een “like” knop voorzien op uw website, of bezoekers zich laten aanmelden met hun sociale media account? Meer en meer raken websites en sociale media met elkaar verweven.

10. Een website staat centraal in een actief marketing beleid

Een gezond marketing beleid bestaat uit een mix van push en pull marketing.

Bij push marketing stuurt u zelf uw boodschap de wereld in. Typische voorbeelden zijn reclameboodschappen in de papieren of audiovisuele media of advertentie banners op het internet. Ook sociale media, zoals Facebook, laten u toe om boodschappen te sturen aan selecte doelgroepen.

Bij pull marketing liggen de rollen omgekeerd. Hier is het is de klant die op zoek gaat naar een product of dienst en het is aan de bedrijven om er voor te zorgen dat ze zo goed mogelijk gevonden worden. Vroeger zorgde een vermelding in een bedrijvengids ervoor dat u gevonden kon worden, in onze digitale wereld zijn het zoekmachines zoals Google Search die deze rol overgenomen hebben. Websites met een gedetailleerde en gestructureerde inhoud, zullen veel beter gevonden worden dan beperkte sociale media pagina’s.

Bovenal kan men in websites ook meetpunten voorzien voor analysetools, zoals Google Analytics.

Uit de statistische gegevens kunnen dan analyses getrokken worden waardoor u uw website bezoekers en uw klanten beter leert kennen. Deze kennis kan u vervolgens toepassen om de effectiviteit van uw marketing acties te beoordelen, uw diensten- of productengamma te verfijnen of beter af te stemmen naar de juiste doelgroep.

Wenst u zich te verdiepen in de online marketing mogelijkheden van nu? Google biedt een lessenpakket aan in een digitaal atelier, interessant voor studenten, maar ook voor de ondernemer die zijn marketing beleid op een hoger niveau wenst te tillen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *